معراج مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن
نماز، معراج مؤمن است .
( كشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )
نماز نور مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن
نماز نور مؤمن است .
( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )
نشانه ایمان
پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة
علامت و نشانه ایمان نمازاست .
( شهاب الاخبار، ص 59 )
نماز ستون دین
پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دینكم
نماز، پایه و ستون دین شماست .
( میزان الحكمه ، ج 5، ص 370 )
تقرب به وسیله نماز
امام كاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة
بهترین چیزی كه بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب
پیدا می كند، نماز است .
( تحت العقول ، ص 455 )
پرچم اسلام
پیامبر (ص ) : علم الاسلام الصلاة
نماز، پرچم اسلام است .
( كنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 1887 )
نماز وسیله تقرب مؤمن
پیامبر (ص ) : ان الصلوة قربان المؤمن
همانانماز خواندن وسیله نزدیكی مؤمن به خداست .
( كنز العمال ، حدیث 18907 )
نماز و پایه های دین
امام باقر (ع ) : بنی الاسلام علی خمس : الصلوة و الزكوة و الصوم و الحج و الولایة
اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زكات ، حج ، ولایت .
( كافی ، ج 2، ص 17 )
اهل بیت (ع) و اقامه نماز
امام حسین (ع ) : "الذین ان مكنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فینا اهل البیت
(در تفسیر آیه ) "كسانی كه اگر ما به آنها در زمین قدرت و حكومت دهیم ،
نماز را به پا می دارند" فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است .
( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )
نماز آخرین توصیه انبیاء
امام صادق (ع ) : احب الاعمال الی الله - عز وجل - الصلوة و هی اخر وصایا الأنبیاء
نماز، بهترین كارها نزد خداوند و آخرین وصیتهای پیامبران الهی است .
( میزان الحكمة ، ج 5، ص 397 )
جایگاه نماز
پیامبر (ص ) : موضع الصلوة من الدین كموضع الرأس من الجسد
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است .
( كنز العمال ، ج 7، حدیث 18972 )
سیمای دین
امام علی (ع ) : لكل شی ء وجه و وجه دینكم الصلاة
هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )
وصیت امیرالمؤمنین (ع )
امام علی (ع ) : الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینكم
خدا را، خدا را درباره نماز، چرا كه ستون دین شماست .
( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )
كلید بهشت
پیامبر (ص ) : الصلوة مفتاج الجنة
نماز كلید بهشت است .
( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )
تداوم نماز و انتظار
پیامبر (ص ) : لا یزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة
بنده مادام كه منتظر نماز است در حال نماز است .
( نهج الفصاحه ، ص ,527 حدیث 2538 )
روشنایی چشم پیامبر (ص)
پیامبر (ص ) : قره عینی فی الصلاة
روشنی چشم من در نماز است .
( نهج الفصاحه ، ص ,283 حدیث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )
نماز و خدمت
امام صادق (ع ) : ان طاعة الله خدمته فی الارض فلیس شی ء من خدمته یعدل الصلاة
پیروی و اطاعت از پروردگار خدمت كردن به او در زمین است وهیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست .
( میزان الحكمه ، ج 5، ص 318 )
حقیقت نماز
پیامبر (ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انكسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء
مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بكشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری خواهد داشت .
( من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639 )
بهترین اعمال در قیامت
امام صادق (ع ) : ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة
همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است .
( مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 7 )
نماز، روش پیامبران
پیامبر (ص ) : الصلاة من شرایع الدین ، و فیها مرضاة الرب - عز و جل - فهی منهاج الانبیاء
نماز از سنتهای دین ، و مایه خشنودی پروردگار و راه و روش پیامبران است .
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )
نماز، سفره الهی
پیامبر (ص ) : الا ان الصلاة مأدبة الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی كل یوم خمس مرات
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است كه خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است .
( مستدرك الوسایل ، ج 1، ص 170 )
ماهیت نماز
پیامبر (ص ) : ... لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تكبیر وتمجید و تقدیس و قول و دعوة
چون نماز، تسبیح ، تهلیل ، تكبر، تمجید، تقدیس ،قول ، و دعوت به حق است .
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )
نماز، رأس اسلام
پیامبر (ص ) : الصلاة رأس الاسلام
نماز (به منزله ) رأس اسلام است .
( بحار الانوار، ج ,17 ص .127 میزان الحكمه ، ج 5، ص 367 )
آخرین سفارش رسول خدا (ص )
امام صادق (ع ) : علیك بالصلاة ! فان اخر مااوصی به رسول الله و حث علیه الصلاة
بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی كه رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود (و انسان ) را بر انجام آن تاكید نمود، نماز بود.
( بحار الانور، ج ,84 ص 236 )
فریاد ابلیس از نمازگزار
امام علی (ع ) : ان العبد اذا سجد نادی ابلیس :یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت
وقتی كه بنده ای سجده كرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من ! او اطاعت كرد، ولی من معصیت كردم ، او سجده كرد و من از این عمل سرباز زدم .
( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )
نماز، بهترین عبادت
امام رضا (ع ) : ان الصلواة افضل العبادة لله
همانا، نماز، بهترین عبادت برای خداست .
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )
نماز، نیكوترین صورت خلق
امام رضا (ع ) : ان الصلوة احسن صورة خلقها الله
به درستی نماز نیكوترین صورتی است كه خدا آن را خلق كرد.
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )
سفارش اكید برای نماز
امام علی (ع ) : فیما اوصی به امیرالمؤمنین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة
در آن چیزی كه امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت كرد، این بود: نماز، نماز، نماز.
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 173 )
ارزش نماز
امام صادق (ع ) : اذا قام المصلی الی الصلاة ، نزلت علیه الرحمة من اعنان السماء الی اعنان الارض و حفت به الملائكة و ناداه ملك لو یعلم هذاالمصلی ما فی الصلاة ما انفتل
هنگامی كه انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائكه اطرافش را احاطه می كنند و فرشته ای می گوید: اگراین نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.
( اصول كافی ، ج 3، ص 265 )
علامت عامل دین
امام صادق (ع ) : قال لقمان لابنه : لكل شی ء علامة یعرف بهاو یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزكوة
حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چیزی علامتی است كه به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود، به درستی كه برای دین سه علامت است : 1- علم ، 2- ایمان ، 3- عمل به ایمان تا آنجا كه فرمود: برای عامل به دین سه علامت است : 1-نماز، 2- روزه ، 3- زكات .
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )
باقیات صالحات
امام صادق (ع ) : سئلت ابا عبدالله - علیه السلام - عن الباقیات الصالحات ، فقال : هی الصلواة فحافظوا علیها
(ادریس قمی می گوید:) ازامام صادق (ع ) در مورد كارهای نیك ماندگار سؤال كردم ، امام فرمود: آن نماز است ،پس محافظت بر نماز كنید.
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172 )
برتری نماز
امام صادق (ع ) : اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة
به درستی كه هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26 )
نماز، عطیه الهی
امام رضا (ع ) : (الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة
نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ، كه از راه رحمت و عنایت بخشنده است .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 246 )
نماز، نشانه دین
امام علی (ع ) : واقام الصلاة فاتها الملة
بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است .
( نهج البلاغه ، خطبه 110 )
اولین سؤال از انسان
پیامبر (ص ) : اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس
اولین چیزی كه از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
( كنز العال ، ج 7، حدیث 18859 )
نور نماز
پیامبر (ص ) : الصلاة نور
نماز، روشنی است .
( میزان الحكمه ، ج ,10 ص 234 )
زیادی خواب ، سبب قلت نماز
حضرت عیسی (ع ) : یا بنی اسرائیل لا تكثرواالاكل فانه من اكثر الاكل اكثر النوم و من اكثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة كتب من الغافلین
ای بنی اسرائیل در خوردن زیاده روی نكنید، همانا محصول زیادخوردن بسیار خوابیدن است و هر كس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش كم خواهد بود وآنگاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.
( تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ص 38 )
تاثیر زیاد سجده كردن
پیامبر (ص ) : ادع الله ان یدخلنی الجنة ، فقال :اعنی بكثرة السجود
مردی به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض كرد: دعا كن خدامرا به
بهشت داخل كند، فرمود: مرا با زیادی سجده كردن همراهی كن .
( وسائل الشیعه ، ج ,30 ص 30 )
دور كعت نماز و بخشش گناهان
امام صادق (ع ) : من صلی ركعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له
هر كس دو ركعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی كه میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینكه خداوند برای او می بخشاید.
( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100 )
وسیله سنجش
پیامبر (ص ) : الصلواة میزان
نماز وسیله سنجش است .
( پرتوی از اسرار نماز، ص 80 )
نماز در سفر
امام علی (ع ) :لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته
درسفری كه می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.
( بحار الانوار، ج ,10 ص .108 میزان الحكمه ، ج 4، ص 475 )
چهار نیاز شیعه
امام كاظم (ع ) : لاتستغنی شیعتتا عن اربع : خمرة یصلی علیها، و خاتم یتختم به و سواك یستاك به و سبحة من طین قبر ابی عبدالله -علیه السلام -
پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند:1- سجاده ای كه بر روی آن نماز خوانده شود.2- انگشتری كه در انگشت باشد.3- مسواكی كه با آن دندانها را مسواك كنند.4- و تسبیحی از خاك مرقد امام حسین (ع ).
( تهذیب الاحكام ، ج 6، ص 75 )
امتحان شیعه از طریق نماز
امام صادق (ع ) : امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة كیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم كیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم كیف مواساتهم لاخوانهم فیها
شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان كنید:1- اهمیت به اوقات نماز، كه آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی در حفظ اسرار و مسائل محرمانه كوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث توانمندیهای مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست آنها را می گیرند یا خیر؟
( خصال صدوق ، ج 1، ص 103 )
جایگاه والای نماز
امام علی (ع ) : ا اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی ركعتین ، و اسال الله العافیة
از آن گناه پروایی ندارم كه پس از آن فرصت یابم دو ركعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی بطلبم .
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230 )
نماز نگهبان الهی
امام صادق (ع ) : ان الصلوة حجزة الله فی الارض
همانانماز نگهبان الهی در زمین است .
( بحار الانور، ج ,78 ص 199 )
محبوبترین اعمال
پیامبر (ص ) : ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد
همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیكی كردن و جهاددر راه خداست .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )
نماز مستحبی در خفا
پیامبر (ص ) :صلاة الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته علی اعین الناس خمسا و عشرین
نماز مرد كه داوطلبانه و مستحبی درجایی كه مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است كه در برابرچشم مردم انجام دهد.
( نهج الفصاحه ، م ,1848 ص 391 )
عامل علو درجه
پیامبر (ص ) : بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تكبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتكبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.
( بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22 )
خواب با علم
پیامبر (ص ) :نوم علی علم خیر من صلاة علی جهل
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است .
( نهج الفصاحه ، م ,3140 ص 633 )
اجر نماز، پس از مرگ
پیامبر (ص) : الصلاة انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنكر و نكیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیكو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نكیر و منكر می باشد.
( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )
زاد و توشه مؤمن
پیامبر (ص ) :الصلاة زاد للمؤمن من الدنیا الی الاخرة
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.
( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )
عوامل رستگاری
امام صادق (ع ) : المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة باللیل و الناس نیام
عوامل رستگاری : اطعام كردن ، آشكارا سلام كردن ، نمازشب خواندن در
حالی كه مردم آرمیده اند.
( محاسن البرقی ، ص 387 )
موجب اجابت دعا
پیامبر (ص ) : الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال
نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )
سلاح مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلاة سلاح علی الكافر
نماز سلاح مؤمن علیه كافراست .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )
نماز وسیله تقرب به خدا
امام علی (ع ) : الصلوة قربان كل تقی
نمازخواندن وسیله نزدیكی به خدا است برای هر شخص پرهیزكار.
( میزان الحكمه ، ج 5،ص ,367 بحار الانوار، ج ,10 ص .99 من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص ,56 ح 16 )
نماز، شست و شو در چشمه زلال
پیامبر (ص ) : مثل الصوات الخمس كمثل نهرجار عذب علی باب احدكم یغتسل فیه كل یوم خمس مرات فما یبقی ذالك من الدنس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند كه بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.
( كنز العمال ، ج 7، ص ,291 حدیث 18931 )
نگاه شیطان بر نمازگزار
امام علی (ع ) :اذا قام الرجل الی الصلاة اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمة الله التی تغشاء
هنگامی كه كسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می كند، زیرا می بیند كه رحمت خدا او را فرا گرفته است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 207 )
بركات نماز
امام علی (ع ) :ان الانسان اذا كان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و كل شی ء حوله یسبح
هنگامی كه انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.
( میزان الحكمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237 )
سیاه شدن چهره شیطان
پیامبر (ص ) : الصلوة تسود وجه الشیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می كند.
( نهج الفصاحه ، ص 396 )
نماز، دژ محكم در مقابل شیطان
امام علی (ع ) : الصلوة حصن من سطوات الشیطان
نماز قلعه و دژ محكمی است كه نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
( غررالحكم ، ص .56 میزان الحكمة ، ج 5، ص 367 )
سازندگی نماز
پیامبر (ص ) : لاصلوة لمن یطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهی عن الفحشاء و المنكر
كسی كه مطیع نماز نباشد، نمازش كامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری از فحشاء و منكر است . (نمازی نیست برای كسی كه اطاعت و پیروی از نماز نكند. سپس پیامبر (ص ) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است كه نماز
او را از فحشاء و منكرات وزشتیها باز دارد.)
( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )
كمك ملائكه به نمازگزار هنگام مرگ
امام صادق (ع ) : ان ملك الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلك الحالة العظمیة
همانا "ملك الموت " شیطان را در دم مرگ از كسی كه حافظ نماز است ، دور می كند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) رادر هنگام هولناك مرگ به او تلقین می كند (توفیق شهادتین پیدا می كند).
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19 )
گناه زدایی نماز
امام علی (ع ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق
نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.
( نهج البلاغه ، خطبه 199 )
پاداش نماز
پیامبر (ص ) : قال الله تعالی : افترضت علی امتك خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب كردم و با خود پیمان بستم كه هر كس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمایم ، و كسی كه مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم .
( كنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 18872 )
راهیابی به درگاه خداوند
پیامبر (ص ) : ا اباذر! مادمت فی الصلاة فانك تقرع باب الملك الجبار و من یكثر قرع باب الملك فانه یفتح له
ای ابوذر! تاهنگامی كه در نماز هستی درب خانه ملك جبار را می كوبی ، و هر كس درب خانه ملك را بسیار بكوبد، به رویش باز می شود.
( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 میزان الحكمة ، ج 5، ص 377 )
نماز، عامل شكست شیطان
امام مهدی (ع ) : ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان
هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاك نمی مالد و او را خوار نمی كند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاك بمال .
( بحار الانوار، ج ,53 ص 182 )
نماز رحمت الهی
امام علی (ع ) : لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمة لمارفع رأسه من السجود
اگر نماز گزار بداند كه چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او رافرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.
( غرر الحكم ، ص 261 )
نماز، عامل دوری شیطان
پیامبر (ص ) : لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی العظائم
شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه كه نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان كبیره می اندازد و وی راگرفتارمی كند.
( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )
نماز و باران رحمت
امام علی (ع ) : الصلوة تنزل الرحمة
نماز رحمت الهی را نازل می كند.
( غرر الحكم ، ص .52 میزان الحكمة ، ج 5، ص 367 )
اعمال ، تابع نماز
امام علی (ع ) :و اعلم ان كل شی ء من عملك تبع لصلاتك
بدان كه تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.
( نهج البلاغه ، نامه 27 )
بی بهره از نماز
پیامبر (ص ) : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم تزده من الله الا بعدا
هر كس كه نمازش او را از فحشاء و منكر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نكرده است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )
كبر زدایی نماز
حضرت فاطمه زهرا (س ) : (جعل الله ) الصلاة تنزیها لكم عن الكبر
خداوند نماز را جهت دوری شما از كبر و خود پسندی مقرر فرمود.
( اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316 )
نماز، خانه اخلاص
امام باقر (ع ) : الصلاة بیت الاخلاص
نماز (حقیقی وكامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .
( میزان الحكمة ، ج 5، ص .375 بحار الانوار، ج ,78 ص 183 )
نجوای نمازگزار
حدیث قدسی : یقول الله تعالی : المصلی یناجینی
نمازگزار(هنگام خواندن نماز با من ) نجوا می كند.
( كلمة الله ، ص 255 )
نماز و شست و شوی گناهان
پیامبر (ص ) :لو كان علی باب دار احدكم نهر واغتسل فی كل یوم منه خمس مرات اكان یبقی فی جسده من الدرن شی ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة كمثل النهر الجاری كلما صلی صلاة كفرت ما بینهما من الذنوب
- اگر باشد در كنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید،آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟- هرگز! (انسان از آلودگی پاك می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است كه هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.
( وسائل الشیعه ، ج 2، ص 7 )
نماز، وسیله شفا
پیامبر (ص ) : قم فصل فان فی الصلوة شفاء
بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است .
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28 )
كفاره گناه
پیامبر (ص ) : الصلوة كفارة الخطایا ثم قرأ: "ان الحسنات یذهبن السیئات "
نماز كفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند كه :"حسنات سیئات را از بین می برد".
( تفسیر ابوالفتوح رازی ، ج 1، ص 248 )
تأثیر دو ركعت نماز مقبول
امام صادق (ع ) : من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه
اگر خداوند از كسی دو ركعت نمازش را قبول كند، او را عذاب نمی كند.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22 )
وسیله راندن شیطان
امام علی (ع ) :الصلوة حصن الرحمن و مدحرة الشیطان
نماز قلعه خدای بسیار مهربان ، و وسیله ای برای دور كردن شیطان است .
( غرر الحكم ، ج 2، ص ,166 چاپ دانشگاه )
نورانیت منزل
پیامبر (ص ) : نوروا منازلكم بالصلاة و قرائة القران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانیت ببخشید.
( كنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حدیث 41518 )
نماز وسیله خاموشی آتشها
پیامبر (ص ) : ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملك بین یدی الناس : ایها الناس ! قوموا الی نیرانكم التی اوقدتموها علی ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم
هیچ نمازی نیست مگر این كه چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می كند: ای مردم ! برخیزید به سوی آتشی كه بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش كنید.
( محجة البیضاء، ج 1، ص 339 )
مونس نمازگزار در قبر
پیامبر (ص ) : ان الصلاة تأتی الی المیت فی قبره بصورة شخص انور اللون یونسه فی قبره و یدفع عنه اهوال البرزخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می كند.
( لآلی الاخبار، ج 4، ص 1. الحكم الزاهره ، ص 283 )
تأثیر انتظار نماز
امام صادق (ع ) : من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوة فهو ضیف الله و حق علی الله ان یكرم ضیفه
كسی كه بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی كه انتظار نماز بعدی را می كشد، پس او مهمان خداست ، و برخداست كه مهمانش را اكرام كند.
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )
شهادت زمین در قیامت
پیامبر (ص ) : ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها یوم القیامة
هر انسانی كه پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین
در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص .474 مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175 )
نماز، وسیله تقرب بنده
امام رضا (ع ) : (الصلوة ) طلب الوصال الی الله من العبد
(نماز) مطالبه وصال و تقرب بنده به سوی خداوند است .
( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )
رفع بلا به وسیله نماز گزار
امام صادق (ع ) :ان الله یدفع بمن یصلی من شیعتنا عمن لا یصلی من شیعتنا و لو اجمعوا علی ترك الصلوة لهلكوا
همانا خداوندبه وسیله شیعیانی كه نماز به جا می آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می كند،ولی اگر همه تارك نماز بودند، هر آینه همه هلاك می شدند.
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184 )
نماز ناظر بر اعمال
پیامبر (ص ) :
الصلوة تنظر و لا تنظر بها
برای نمازباید انتظار كشید ولی نماز را معطل كار دیگر نباید كرد.
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )
توجه خدا به نمازگزار
پیامبر (ص ) :
اذا اقام العبد المؤمن فی صلاته نظرالله - عز و جل - الیه
وقتی كه بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به اونظر می كند.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 21 )
نماز، مانع عذاب
پیامبر (ص ) :
كنا عند رسول الله - صلی الله علیه واله - یوما، فقال : رایت البارحة عجایب
فقلنا: یا رسول الله و ما رأیت حدثنابه فداك انفسنا و اهلونا و اولادنا (الی ان
قال ...) قال - صلی الله علیه و اله -و رایت رجلا من امتی قد احتوشته
ملائكة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه
عبدالرحمن بن سمره گفت : روزی خدمت رسول گرامی اسلام (ص ) بودم ،
حضرت فرمودند:من دیشب عجایبی دیدم . عرض كردم : یا رسول الله ! چه
دیدید؟ برای ما بیان بفرمایید، جان و اهل و اولاد ما فدای تو باد! حضرت
فرمودند: دیدم مردی از امت مرا كه ملائكه عذاب او را محاصره كرده بودند
در این حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد.
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )
نماز موجب بخشش گناهان
امام علی (ع ) :
ما اهمنی ذنب امهلت بعده حتی اصلی ركعتین و اسأل الله العافیة
گناهی كه پس از ارتكاب آن فرصت یافته ام كه دو ركعت نماز بخوانم و از
خدای بزرگ آمرزش بخواهم مرا غمگین نساخته است .
( نهج البلاغه كلمات قصار، 299 )
تقرب به وسیله نماز
امام علی (ع ) : تعاهدوا امر الصلاة و حافظوا علیها، واستكثروا منه ، و تقربوا بها فانها كانت علی المؤمنین كتابا موقوتا
امر نماز رامراعات كنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خدا تقرب جویید، زیرا نماز "فریضه ای است كه بر مومنین نوشته شده و وقت آن تعیین گردیده است ".
( نهج البلاغه ، خطبه 199 )
عامل ورود بهشت نماز واقعی است
امام صادق (ع ) :ان ربكم لرحیم یشكرالقلیل ، ان العبد لیصلی الركعتین یرید بها وجه الله فیدخله الله به الجنة
هماناپروردگار شما مهربان است ، عمل كم را تقدیر می كند، هر آینه انسان دو ركعت نمازمحض خدا به جای آورد، خداوند به سبب آن نماز، او را وارد بهشت می كند.
( مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 316 )
ملاقات پروردگار
امام صادق (ع ) :هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن و حافظ علی مواقیتهن لقی الله یوم القیامة
كسی كه این نمازهای پنج گانه را به پا دارد و محافظت از اوقات آن نماید، پروردگار را روز قیامت ملاقات می كند.
( ثواب الاعمال ، ص 70 )
تمسك و استعانت از نماز
امام صادق (ع ) :كان علی - علیه السلام - اذااماله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الایة "واستعینوا بالصبر والصلاة "
شیوه علی (ع ) چنان بود كه چون مشكل مهمی برای او پیش می آمد، به نماز می ایستاد و این آیه را می خواند: "... واستعینوا بالصبر و الصلاة ".
( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )
طالب خشنودی خدا
پیامبر (ص ) :لیست الصلاة قیامك وقعودك ، انما الصلاة اخلاصك و ان ترید بها الله وحده
نماز برخاستن و نشستن تو نیست ، جز این نیست كه نماز خالص قرار دادن توست و این كه به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی .
( اصول وافی ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325 )
نماز و برطرف شدن اندوه
امام صادق (ع ) : ما یمنع احدكم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضأ ثم یدخل المسجد فیركع ركعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول : "واستعینوا بالصبر و الصلاة "
چه مانعی دارد كه چون یكی از شماغم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو ركعت نماز بخواند و برای رفع اندوه خود خدا را بخواند. مگر نشنیده ای كه خدا می فرماید:"واستعینوا بالصبر و الصلاة ".
( مجمع البیان ، ج 1، ص .100 وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )
توجه ملك الموت به نمازگزار
امام باقر (ع ) : ان ملك الموت قال لرسول الله - صلی الله علیه و اله - : ما من اهل بیت مدر و لا شعر فی بر و لا بحر الا وانا اتصفحهم فی كل یوم خمس مرات عند مواقیت الصلاة
همانا، ملك الموت به رسول خدا (ص ) گفت : هیچ اهل خانه ای و صاحب جامه ای در خشكی و دریا نیست ، مگراین كه من در هر روز پنج بار هنگام نماز از آنها می گذرم .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )
نماز همراه زكات ، باعث تقرب
امام علی (ع ) : ان الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام
همانا زكات همراه نماز مایه تقرب مسلمانان به خداوند است .
( نهج البلاغه ، ص 199 )
نشانه قبولی نماز
امام صادق (ع ) :من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنكر فبقدر ما منعته قبلت منه
هركس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ، ببیند كه آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر كه نمازش او را از گناه باز داشته به همان اندازه نمازش قبول شده است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )
رهایی از گرما، با نماز
پیامبر (ص ) : اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاة فان الحر من فیح جهنم
هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت ، توسطنماز آن راخنك كنید، زیرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است .
( بحار الانوار، ج ,80 ص 15 )
التجا به نماز در سختیها
پیامبر (ص ) : اذا حزنه امر فزع الی الصلاة
شیوه رسول خدا (ص ) چنان بود كه چنانچه مشكلی برای او پیش می آمد، به
نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست .
( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )
جبران ناراحتی با نماز
ابوعبدالله (ع ) :كان علی - علیه السلام - اذا هاله شی ء، فزع الی الصلاة ، ثم تلی هذه الآیة "واستعینوا بالصبر و الصلاة "
هنگامی كه برای امیرالمؤمنین (ع ) مشكلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد (ناراختی خود را به طریق نماز جبران می كرد) و آیه "واستعینوا بالصبر و الصلاة " را تلاوت می نمود.
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )
استقبال خدا از نمازگزار
امام باقر (ع ) : اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمن بوجهه
آنگاه كه نمازگزار رو به قبله نماید، خداوند رحمان به صورتش رو می آورد.
( اصول وافی ، ج 2، ص 58 )
عبور از صراط
پیامبر (ص ) :الصلاة جواز علی الصراط
نماز جواز عبور ازصراط است .
( بحار الانوار، ج ,98 ص 168 )
اثر كار نیك برای میت
امام صادق (ع ) :یدخل علی المیت فی قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء، و یكتب اجره للذی یفعله و للمیت
نماز و روزه و صدقه و نیكی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، و اجر و پاداش این امور برای میت و آن كسی كه آن را انجام می دهد، نوشته می شود.
( بحار الانوار، ج ,82 ص 62 )
نماز پاسدار انسان
امام علی (ع ) :و عن ذلك ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزكوات
و از اینجاست كه خداوند با نمازها و زكاتها و سختكوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری می كند.
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 798 )
حایل آتش دوزخ
پیامبر (ص ) : و تكون صلاة العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار
نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس
برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )
شفیع نمازگزار
پیامبر (ص ) :الصلاة شفیع بینه و بین ملك الموت
نمازشفیع نمازگزار در نزد ملك الموت است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )
نماز محبوب پارسایان
امام علی (ع ) : الصلاة قربان كل تقی ، و الحج جهاد كل ضعیف ، و لكل شی ء زكاة و زكاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل
نمازوسیله تقرب و نزدیك شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افراد ناتوان است .هر چیزی زكات دارد و زكات و پاك كردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری كردن می باشد.
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1152 )
اجر نماز
پیامبر (ص ) : الصلاة ... مفتاحا للجنة و مهورا لحورالعین و ثمناللجنة
نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )
حق نماز را چه كسانی می شناسند؟
امام علی (ع ) :و قد عرف حقها (الصلوة )رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینة متاع ،و لا قرة عین من ولد و لا مال ،یقول الله سبحانه : "رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذكر الله و اقام الصلاة وایتاء الزكوة "
حق نماز را مؤمنین شناخته اند كه نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند و نه مال ، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا كه خداوندسبحان می گوید: "مردانی هستند كه تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زكات باز نمی دارد".
( نهج البلاغه ، خطبه 199 )
تأثیر قنوت و سجده طولانی
امام علی (ع ) : طول القنوت و السجود ینجی من عذاب النار
قنوت و سجده طولانی در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات می دهد.
( تصنیف غرر الحكم ، ص ,175 حدیث 3353 )
تأثیر سلام نماز
امام حسن عسكری (ع ) :فاذا سلم من صلاته ، سلم الله علیه وسلم علیه ملائكته
پس زمانی كه بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائكه بر اوسلام می فرستند.
( بحار الانوار، ج ,82 ص 221 )
ارزش نماز واجب
امام صادق (ع ) :صلاة فریضة ، خیر من عشرین حجة ...
نمازواجب بهتر از بیست حج مستحبی است .
( محجة البیضاء، ج 1، ص .339 بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )
طلب عبادت
امام حسن (ع ) : ان من طلب العبادة تزكی لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها
هر كس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاك می كند،و هرگاه نمازهای مستحبی به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یكی از صفات و ابعاد نمازهای واجب شد) نمازهای مستحبی را ترك كنید.
( تحف العقول ، ص 267 )
نمازهای واجب یومیه
امام باقر (ع ) : عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فی اللیل و النهار
زراره می گوید: از حضرت امام باقر(ع ) سؤال كردم كه خداوند عز و جل چه مقدار نماز را واجب كرد؟ آن حضرت فرمودند:پنج نماز را واجب كرد.
( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 205 )
سؤال از نمازهای پنج گانه
امام صادق (ع ) : اذا لقیت الله بالصلوات الخمس المفروضات لم یسألك عما سوی ذلك
هنگامی كه خداوند را با نمازهای پنج گانه واجب ملاقات كردی ، سؤال از شما نمی شود، مگر از نمازهای پنج گانه .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 5 )
نشانه شیعه بودن
امام صادق (ع ) : شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة و اصحاب الاحدی و خمسین ركعة فی الیوم واللیلة
شیعیان ما اهل تقوی و پاكدامنی و كوشش و جدیت اند و مردمی باوفا وامین اند و اهل زهد و عبادتند و كسانی هستند كه در شبانه روز پنجاه و یك ركعت نماز می خوانند.
( بحار الانوار، ج ,68 ص 167 )
افضل واجبات
امام رضا (ع ) : اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفة الله - عزو جل - الصلوة الخمس
بدان كه افضل واجبات بعد از معرفت خدای عز و جل نمازپنج گانه است .
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175 )
نخستین عمل واجب
پیامبر (ص ) : اول ما افترض الله علی أمتی ، الصلوات الخمس
اولین چیزی كه خداوند بر امت من واجب كرد، نمازهای پنج گانه است .
( كنز العمال ، ج 7، حدیث 18851 )
وجوب نماز
امام صادق (ع ) : ان الله فرض الزكوة كما فرض الصلاة
خدازكات را واجب كرد، همان طور كه نماز را واجب كرد.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 3 )
شرط قبولی نماز نافله
امام باقر (ع ) : انما تقبل النافلة بعد قبول الفریضة
همانا، نماز مستحبی زمانی مورد قبول است كه نماز واجب مورد قبول واقع شود.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 20 )
نشانه های مؤمن
امام حسن عسكری (ع ) : علامات المؤمن خمس ، صلاة الخمسین ، وزیارة الاربعین و التختم فی الیمین ، و
تعفیر الجبین و الجهر "بسم الله الرحمن الرحیم ".
علایم و نشانه های مؤمن پنج چیز است :1- خواندن 51ركعت نماز در شبانه روز ( 17 ركعت نماز واجب و 34ركعت نافله ).2- زیارت اربعین امام حسین (ع ).3- انگشتر به دست راست كردن .4- پیشانی بر خاك نهادن .5- بلند گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم " درنمازها.
( وسائل الشیعه ، ج ,10ص 373 )
حاجت خواستن بعد از نماز
امام صادق (ع ) : ان الله - عز و جل - فرض علیكم الصلوات فی احب الاوقات الیه ، فاسئلواالله حوائجكم عقیب فرائضكم
به درستی كه خداوند نمازهای واجب را در محبوبترین اوقات واجب كرد، پس حاجات خودرا بعد از نمازهایتان بخواهید.
( بحار الانوار، ج ,85 ص 324 )
عابدترین مردم
معصوم (ع ) : سمعته - علیه السلام - یقول : قال الرب تعالی :اذا صلیت ما افترضت علیك فانت اعبد الناس
ابی حمزه گفت : از امام (ع )شنیدم كه فرمود: خداوند می فرماید: آن وقتی كه نمازی را كه بر تو واجب كردم ، به جا آوردی ، پس عابدترین مردم هستی .
( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )
تربت امام حسین (ع )
امام صادق (ع ) : السجود علی تربة الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع
سجده بر تربت امام حسین (ع ) هفت پرده و مانع را می شكافد.
( بحار الانوار، ج ,101 ص 135 )
طهارت
امام صادق (ع ) : لا صلوة الا بطهور
نماز درست نیست ، مگر باطهارت (وضو، غسل ، تیمم ).
( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 261 )
مسواك با هر نماز
پیامبر (ص ) : لو لا ان اشق علی امتی ، لأمرتهم بالسواك مع كل صلوة
اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هر آینه به آنها دستور می دادم كه با هر نماز مسواك بزنند.
( میزان الحكمه ، ج 4، ص 597 )
نماز و عطر
امام صادق (ع ) : ركعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین ركعة یصلیها غیر متعطر
دو ركعت نماز با عطر بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسی كه عطر نزده است .
( مكارم الاخلاق ، ص 42 )
نماز و مسواك
پیامبر (ص ) : ركعتین بسواك ، احب الی الله - عز و جل -من سبعین ركعة بغیر سواك
دو ركعت نماز با دندانهای مسواك زده ، نزد خداوند ازهفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است .
( سفینة البحار، ج 1، ص 675 )
انتظار بعد نماز
پیامبر (ص ) :انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوزالجنة
انتظار كشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجی است از گنجهای بهشت .
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )
قنوت طولانی
پیامبر (ص ) : اطولكم قنوتا فی دار الدنیا اطولكم راحة یوم القیامة فی الموقف
هر كسی از شما قنوتش در این دنیا طولانی تر باشد، در آخرت در موقف
محشر راحتی او بیشتر خواهد بود.
( ثواب الاعمال ، ص 59 )
لباس تمیز برای نماز
امام علی (ع ) : النظیف من الثیاب یذهب الهم والحزن و هو طهور للصلاة
لباس تمیز غم و ناراحتی را برطرف كرده و آن لباس پاك (مناسب ) نماز است .
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 346 )
سلام بر نمازگزار
امام صادق (ع ) : اذا دخلت المسجد و القوم یصلون فلا تسلم علیهم و سلم علی النبی - صلی الله علیه و اله - ثم اقبل علی صلاتك و اذا دخلت علی قوم جلوس یتحدثون فسلم علیهم
هنگامی كه داخل مسجد شدی و زمانی كه مردم مشغول نماز هستند، بر آنها سلام نكن ، بلكه بر رسول خدا (ص ) سلام كن و مشغول نمازشو، ولی وقتی وارد بر گروهی شدی كه مشغول صحبت هستند، بر آنها سلام كن .
( بحار الانوار، ج ,76 ص 8 )
لباس دارای تصویر
امام صادق (ع ) : انه كره ان یصلی و علیه ثوب فیه تماثیل
از امام صادق (ع ) روایت شده است كه آن حضرت كراهت داشت از این كه با لباسی كه در آن تصویری هست نماز بخواند.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 317 )
نماز كامل همراه با صلوات
امام صادق (ع ) : ان من تمام الصوم اعطاءالزكوة (لفطرة ) كما ان الصلاة علی النبی - صلی الله علیه و اله و سلم - من تمام الصلاة
همانا پرداخت زكات فطره (در آخر ماه رمضان ) مایه تمامیت روزه می باشد،چنان كه صلوات بر محمد (و آل او) باعث تمامیت نماز است (یعنی نماز با صلوات و روزه با زكات فطره كامل می شود).
( وسائل الشیعه ، ج 6، ص 221 )
كلید نماز
پیامبر (ص ) :الوضوء مفتاح الصلاة
وضو كلید و وسیله افتتاح نماز است .
( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )
نماز در مكانهای مقدس
پیامبر (ص ) :جعلت لی الارض مسجدا و طهورا
همانا زمین برای من سجده گاه و پاك كننده قرار داده شده است .
( وسائل الشیعه ، ج 3،ص 593 )
نماز كامل با پرداخت زكات
پیامبر (ص ) : لا تتم صلاة الا بزكوة
نماز كسی كامل نمی شود مگر با پرداخت زكات .
( بحار الانوار، ج ,96 ص 29 )
بی احترامی به نماز
امام علی (ع ) : من لم یأخذ اهبة الصلوة قبل وقتها فماوقرها
كسی كه قبل از نماز خود را برای اقامه نماز آماده نكند، به نمازبی احترامی نموده است .
( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ,20 باب ,768 ص 329 )
خواب قبل از نماز عشا
امام صادق (ع ) : قال رسول الله - صلی الله علیه واله - : لما اسری بی الی السماء مضیت باقوام ترضخ رؤسهم بالصخر، فقلت : من هؤلاءیا جبرئیل ؟ فقال : هؤلاء الذین ینامون عن صلاة العشاء
از امام صادق (ع ) نقل شده كه پیامبر خدا (ص ) فرمود: